måndag 16 februari 2009

Chokladfruktkaka - Nigella

Fruktkaka som Nigella gör den.
  • 350 g katrinplommon, hackade
  • 250 g russin
  • 125 g korinter
  • 175 g osaltad smör, rumsvarmt
  • 175 g mörkt muscovadosocker
  • 1,75 dl honung
  • 1,25 dl kaffelikör
  • 2 apelsiner, juice och rivet skal
  • 1 tsk pepparkakskryddor
  • 2 msk kakao
  • 3 ägg, uppvispade
  • 150 g vetemjöl
  • 75 g mald mandel
  • 2 tsk bakpulver

För dekorering
  • 25 g chokladkaffebönor
  • silverkulor

Värm ugnen till 150 grader. Klä en springform med bakplåtspapper – botten för sig och sidan för sig. Sidan ska vara dubbelt så hög som formen så vik pappret dubbelt för att få det stadigt.

Blanda frukt, smör, socker, honung, kaffelikör, apelsinjuice och –skal, kryddor och kakao i en stor kastrull. Värm blandningen under omrörning tills det nästan börjar koka. Låt det sjuda i 10 min. Ta bort kastrullen från värmen och låt stå i 30 min.

Efter 30 min har blandningen svalnat lite och du ska då tillsätta ägg, vetemjöl, mald mandel och bakpulver. Blanda väl.

Häll blandningen i den klädda tårtformen. Ställ mitt i ugnen och baka i 1,5 till 2 timmar. Stick en kniv eller provnål mitt i kakan, är det lite kletigt är kakan klar.

Ställ kakan på ett galler för att kallna. Ta då bort formen genom att ställa den på ett föremål mindre än formen, och dra försiktigt ner ringen på formen.

Dekorera med chokladbönor och silverkulor eller något annat du tycker ser läckert ut.

Inga kommentarer: