torsdag 3 december 2009

Annas kanelcookies med äpple och vit choklad





  
Recepthimmels eget recept. Ursprungsreceptet finns också i bloggen.
  • 1 dl socker
  • 1 dl farin
  • 3 dl havregryn
  • 3 dl (180 g) vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk mald kanel
  • 200 g mjukt smör
  • 1 ägg
  • 100 g hackade torkade äppelbitar (finns bland lösviktsnaturgodiset)
  • 100 g hackad vit choklad
Blanda socker, farin, havregryn, vetemjöl och kanel i en bunke. Finfördela smöret med fingrarna. Blanda ner ägget, äppelbitarna och chokladen och rör ihop snabbt till en deg. Dela degen i två bitar och forma till 15 cm långa rullar. Kyl i 1 timme.

Sätt ugnen på 175°. Dela varje längd i 16 bitar. Lägg varje bit på bakpappersklädd plåt och forma till runda kakor. Grädda mitt i ugnen i 15 min.

2 kommentarer:

LillaKarin sa...

Oj vad gott det låter! Dom här kommer jag garanterat baka någon dag =)

LillaKarin sa...

Nu har jag testat dem! Dom blev jättegoda, men mina blev inte alls lika fina som dina...