måndag 23 november 2009

Julens favoritdryck -diskvatten?

Igår silade jag dunderglöggen. Den hade då stått i drygt två veckor och eftersom det hade slutat bubbla så var den alltså färdigjäst. Efter silningen ser glöggen mest ut som ett väl använt diskvatten som stått ett tag. Doften är det dock inget fel på.



Potatis, russin och kryddor har gjort sitt så de behövs inte längre.



 Efter att ha stått ifred i drygt 12 timmar ser glöggen inte ut som diskvatten längre.



Skiktet på ytan är väl något som försvinner hoppas jag. Under veckan ska jag tappa över glöggen till en annan hink två tre gånger så att minsta möjliga grums kommer med. På söndag, första advent, ska jag avnjuta glöggen tillsammans med nybakad mjuk saffranskaka! Om jag nu har råd att köpa saffran vill säga. Fick höra av min syster att saffranet i år är mycket dyrare, ca 40 kr per kuvert jämfört med ca 15 kr förra julen. Det har visst blivit missväxt där saffranskrokusen odlas. Aja, jag brukar göra åt 3-4 kuvert varje jul så jag får väl dra in på något annat istället. Hmm, då skippar jag... barnens Aladdin-askar. För de vill ändå inte ha några!








Inga kommentarer: