fredag 29 oktober 2010

Bagels - amerikanskt lunchbröd


 Jag har hamnat i en baksväng och igår fick jag lust att prova på att baka bagels. De skulle senare på kvällen ätas på amerikanskt vis med Philadelphia-ost, rökt skinka, rostbiff, skivad tomat och rödlök. Jädrar sicket gott bröd! Fula som stryk och lite knepiga i utseendet, men smaken... Frasiga utanpå och sega inuti.

5 dl vatten
25 g jäst
2 msk olja
1 msk salt
2 msk socker
13-14 dl vetemjöl special eller Manitoba Cream (Finax)
  • Värm vattnet till 37°C. 
  • Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut den med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, socker och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg.
  • Låt degen vila övertäckt ca 15 min.
  • Tag upp degen på mjölat bakbord och forma den till en längd. Dela den i 12 delar. Rulla ut varje del till en ca 25 cm lång rulle, smalare i ändarna. Forma rullarna till ringar och sno ihop ändarna väl, annars går skarven lätt upp. Lägg dem på en mjölad handduk.
  • Jäs under bakduk ca 30 min.
  • Värm ugnen till 225°C.
  • Koka upp 4 liter vatten i en stor kastrull. Lägg i 3-4 ringar i taget och sjud dem ca 2 min på varje sida.
  • Lägg ringarna på plåtar med bakplåtspapper. Strö ev över sesamfrön.
  • Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Ev kan ringarna behöva vändas och gräddas ett par min på undersidan.
Bagels serveras vanligtvis ituskurna med olika pålägg, alltid cream cheese typ Philadelphia och t ex rökt lax, skinka, kalkonbröst eller rostbiff samt tomat och rödlök.


Degringarna jäser


De jästa degringarna kokas


De kokta ringarna innan gräddning


Färdiga bagels med sesam- och vallmofrön

1 kommentar:

snäppram sa...

åååh... Bagels är ju sååå gott. Saknar dem från det jag bodde i USA.